מערכת הABS ברכב

מערכת ה ABS (מערכת נעילת גלגלים למניעת החלקה, Anti-lock Braking System) היא מערכת אבזור רכב שמטרתה למנוע החלקה של הגלגלים במהלך פעילות הבלמים. היא עוזרת לנהג לשלוט בכיוון הרכב ולשמור על שליטה בו בזמן עצירה מהירה או על משטח חלק.

מערכת ה ABS מכילה מספר חיישנים שמותקנים בגלגלים השונים של הרכב ובאמצעותם נמדדת מהירות הסיבוב של כל גלגל. במידה והחיישן זוהה עובר יותר מהר מידי והתפוסה של הגלגל נכונה, המערכת תפעיל את מנוע השליטה בבלימה ותביא לנעילה ופתיחה מהירה של בלם הגלגל בשלבים רבים תוך שמירה על עצירה יעילה ובטוחה של הרכב. זאת מפעם את החלקה ומאפשרת לנהג לשלוט בכיוון הרכב גם בזמן עצירה מתקדמת.

במקור, מערכת ABS פותחה לשיפור בטיחות בתעבורה. עם זאת, היא הפכה לאבזור רגיל ברכבים רבים והופקדה גם ברכבים פרטיים.

 

מערכת ה ABS

 

המטרה העיקרית של מערכת זו היא לשמור על שליטה מיטבית ולמנוע החלקה בזמן עצירה חירום או על משטח חלק. זאת מבטיחה לנהג שהוא יכול לשלוט בכיוון הרכב גם בעת עצירה קשה ומהירה, מה שמפחית משמעותית את סיכון התאונות.

עלולים להיות מצבים בהם ההחלקה של הגלגלים יכולה לגרום לאובדן שליטה על הרכב. לדוגמה, כאשר נפגעים הבלמים בזמן עצירה בתנאים חלקים או בתנאים חורפיים עם משטח חלקלק או לח. במקום להחליק ולאבד את השליטה בכיוון הרכב, המערכת מאפשרת לגלגלים לספק עצירה יעילה ולשמור על שליטה מיטבית ברכב.

 

המערכת משולבת במערכת הבלימה של הרכב ופועלת בשילוב עם מערכת הבלימה הקיימת. בזמן עצירה חירום או במצבים בהם נגרמת החלקה, מערכת ABS מתערבבת ומשתלבת בתהליך הבלימה כדי למנוע החלקה ולשמור על שליטה ברכב.

למערכת יש חיישנים, מקלטים, מחשב מרכזי ומערכת בלימה יעילים שמחוברים למערכת הבלימה הקיימת ברכב. זאת אומרת שהפעולה של מערכת ABS משפיעה על פעולת הבלימה ברכב ושיפור הביצועים שלה.

לסיכום, מערכת ה ABS היא חלק מובנה וחשוב במערכת הבלימה של הרכב, והיא מצויה כחלק בלתי נפרד ברכבים רבים על מנת לשפר את בטיחות הנסיעה ולמנוע את החלקת הרכב במהלך עצירה.

סרטונים נוספים

כאבי גב ועמוד שדרה הם תופעה נפוצה הפוגעת באנשים מכל...
בניית בית פרטי היא חלום של רבים. זהו תהליך ארוך...
בסרטון המצורף תגלו 10 יעדים מיוחדים ומדהימים לחופשה בחו"ל. סרטון...
להוציא רישיון לגיר אוטומטי או ידני? בחירת סוג הרישיון לפי...
הסרטון הבא של "למטייל" ימליץ לכם על 5 יעדים לאלו...